Μετάβαση στο περιεχόμενο


Φωτογραφία
- - - - -

Λύσιμο κινητήρα


  • Αυτό το θέμα είναι κλειδωμένο Αυτό το θέμα είναι κλειδωμένο
2 απαντήσεις σε αυτό το θέμα

#1 vespoholic

vespoholic

    VFH Senior Member

  • Members
  • 4.034 Δημοσιεύσεις:

Καταχωρήθηκε 21 Αύγουστος 2008 - 08:44 πμ

Σκέφτηκα να ανοίξω αυτό το θεματάκι σαν ένα μπούσουλα πάνω στη λειτουργία του μοτέρ της βέσπας έτσι ώστε κάποιος που δεν έχει σχέση αλλά θέλει να αποκτήσει, να έχει κάτι να ξεκινήσει χωρίς να πρέπει να κάνει μετάφραση... Το μοτεράκι είναι από V50s αλλά η αρχή λειτουργίας του είναι η ίδια με τα μοτέρ της σειράς Ρ με μικροδιαφορές που μάλλον (αν δεν το ξεχάσω...) θα αναφέρω αργότερα.

Εχθές λοιπόν άνοιξα το μοτέρ αφού προηγουμένως αφαίρεσα άλλα δύο κιλά λαδόχωμα που σε κάποια σημεία είχε γίνει ένα σώμα με το αλουμίνιο απ'τα καπάκια. Τώρα που είπα αλουμίνιο, το έχουμε πει πολλές φορές αλλά θα το πω άλλη μία: ΠΡΟΣΟΧΗ ότι κι αν κάνουμε καθώς το αλουμίνιο μπορεί να το χαράξουμε και με το νύχι μας (αν έχουμε νύχια γυπαετού...).

Προϋπόθεση για το λύσιμο του μοτέρ είναι το κατέβασμα απ' το σασί που γίνεται πολύ εύκολα καθώς δύο βίδες συγκρατούν το μοτέρ στο σασί. Η βίδα του αμορτισέρ και ο άξονας της άρθρωσης στο τέλος της ποδιάς. Α, ναι και κάτι καλώδια που στο βεσπίνο είναι όλα στο κουτάκι που βιδώνει πάνω στο μπράτσο του μοτέρ ενώ στα Ρ μοτέρ είναι κοντά στη μονάδα CDI (ηλεκτρονική).Α, (ξανά) ναι και το καρμπυρατέρ που αν δεν το ξηλώσουμε δε χωράει να βγει από το χώρο του κινητήρα ...

Εννοείται πως καρμπυρατέρ, καλώδια, αμορτισέρ κλπ έχουν όλα φύγει και είμαστε έτοιμοι με το μοτέρ αγκαλιά...
Με το μοτέρ λοιπόν κατεβασμένο αρχίζουμε ξεβιδώνοντας το βολάν (ρότωρας) και το βγάζουμε με τον εξωλκέα του.
Δημοσιευμένη  εικόνα
Τώρα αυτό δεν το έχω κάνει ποτέ... πάντοτε το βγάζω κάνοντας μοχλό και με ελαφρά χτυπηματάκια (προσέχοντας πολύ) από το πλάι. Καλό είναι πάντως να χρησιμοποιούμε τον ειδικό εξωλκέα (στο βολάν μου τα πάσα για τον εξωλκέα ήταν φαγωμένα...βλέπε βέλος στην προηγούμενη φωτο).
ΠΡΟΣΟΧΗ μη χάσουμε την κοπίλια
Δημοσιευμένη  εικόνα
που υπάρχει στον άξονα του στροφάλου (ναι ο άξονας του στροφάλου είναι αυτός που πάνω του σφηνώνει το βολάν). Μιας και το βολάν έχει μαγνήτες "κολλάμε" στο μαγνήτη κοπίλια, γροβεράκι και παξιμάδι για να μην τα χάσουμε.
Τώρα είναι μια καλή στιγμή να ξεβιδώσουμε το στάτωρα πριν του δώσουμε καμία κατσαβιδιά και ρημάξουμε τα πηνία.
Δημοσιευμένη  εικόνα
ΠΡΟΣΟΧΗ στις σταυρωτές βίδες (πράσινος κύκλος) μην φάμε το σταυρό τους (το έπαθα...) και ΕΠΙΣΗΣ πριν ξεβιδώσουμε σημαδεύουμε (αν δεν το έχει κάνει ο προηγούμενος...) κάνοντας με προσοχή μια χαρακιά με το κατσαβίδι ή ότι άλλο μας βολεύει επάνω στον στάτωρα και στο ίδιο σημείο με το εργοστασιακό σημαδι στο καπάκι για να μη χρειαστεί να ξαναχρονίσουμε (κόκκινο βέλος στην προηγούμενη φωτο). Όταν τοποθετήσουμε το στάτορα ξανά, απλά ευθυγραμμίζουμε τα σημάδια κι είμαστε εντάξει ως προς το αβανς.
Αμέσως μετά ξεβιδώνουμε την κυλινδροκεφαλή και τον κύλινδρο (κόκκινος και πράσινος κύκλος αντίστοιχα 1α).
Δημοσιευμένη  εικόνα
Χρησιμοποιούμε κατά προτίμηση καρυδάκια (εξάγωνα και όχι πολύγωνα) όπου μας παίρνει μόνο και μόνο για να μην "κουρέψουμε" τα παξιμάδια. Ξεβιδώνοντας τα τέσσερα (κόκκινος κύκλος) μπουλώνια παίρνουμε στο χέρι την κυλινδροκεφαλή
Δημοσιευμένη  εικόνα
Αν είναι σε καλή κατάσταση τότε θα πρέπει να είναι όλη μαύρη από τα κατάλοιπα της καύσης που καθαρίζονται με διάφορους τρόπους (έχει και ειδικά καθαριστικά). Εγώ προτιμώ το κλασικό σύρμα για κατσαρόλες (μαλί της γριάς) και βενζίνη ή white spirit. Στη φωτογραφία βλέπετε πως η κυλιδροκεφαλή έχει στο μέσον της την αναμενόμενη "μάκα" αλλά περιμετρικά είναι χτυπημένη άσχημα από κάτι...

Στη συνέχεια με μια ματσόλα (λαστιχένιο σφυρί) χτυπάμε ελαφρά γύρω-γύρω και με φορά από κάτω προς τα πάνω τον κύλινδρο για να ξεκολλήσει καθώς οι θερμοκρασίες και τα λαδάκια θα τον έχουν κολλήσει στα καπάκια. Μόλις ξεκολλήσει τον τραβάμε προσεκτικά μέχρι να βγει.
Δημοσιευμένη  εικόνα
Με πολύ προσοχή να μην χαράξουμε την εσωτερική επιφάνεια (στην περίπτωση που είναι καλός ο κύλινδρος) καθαρίζουμε τις θυρίδες από τις αποθέσεις άνθρακα.
Μόλις βγάλουμε τον κύλινδρο προσέχουμε την μπιέλα (περισσότερο από το πιστόνι αφού για να κάνουμε τέτοια δουλειά, το πιστονάκι θα πηγαίνει για αλλαγή) να μην χτυπήσει πουθενά. Τωρα αν το κάνουμε για ξεκάπνισμα εννοείται προσέχουμε ιδιαίτερα και το πιστόνι που θα ξανατοποθετήσουμε. Ένα πανάκι σαν μαξιλάρι βοηθάει...

Έπειτα ξεβιδώνουμε όλες τις φαλτσοκομένες βίδες (το κεφάλι τους έχει σχήμα D) που υπάρχουν περιμετρικά αλλά και στο χώρο του μανιέτου που προηγουμένως έχουμε αφαιρέσει.

Σ’ αυτή τη φάση μπορούμε να αφαιρέσουμε το πίσω ταμπούρο και τη βάση του και στη συνέχεια να ξεβιδώσουμε τα μπουλονάκια από το καπάκι του συμπλέκτη (δίπλα από το πίσω ταμπούρο). Πάλι με λίγο χτύπημα (με μέτρο…) ξεκολλάμε το καπάκι του συμπλέκτη προσέχοντας να μην μας πέσει (που... θα πέσει...) το εμβολάκι αυτό
Δημοσιευμένη  εικόνα
το οποιο μπαίνει εδώ (βλέπε βέλος). Δεν υπάρχει περίπτωση να το βάλετε ανάποδα. Μπαίνει μόνο με έναν τρόπο (η εγκοπή προς τα κάτω) μέχρι να "χονευθεί" όλο το μήκος του και να μην εξέχει καθόλου.
Δημοσιευμένη  εικόνα
και είναι αυτό που ενεργοποιεί το συμπλέκτη. Τώρα, βλέπουμε την καμπάνα του συμπλέκτη και την άλλη άκρη του στρόφαλου (το μικρό γραναζάκι). Αλλάζοντας αυτά τα δύο (μικρό γρανάζι και καμπάνα συμπλέκτη) αλλάζεις το «γρανάζωμα».
Για ξεβιδώσουμε το παξιμάδι που συγκρατεί το μικρό γραναζάκι (στρόφαλος) ισιώνουμε τη ροδέλα και δικιμάζοντας να το ξεβιδώσουμε διαπιστώνουμε ότι δεν σταματάει να γυρίζει το άτιμο… Τι κάνουμε? Ακολουθούμε τη μαγική συμβουλή κάποιου παλιότερου (αδιαφορόντας για το ειδικό εργαλείο που σταματάει την καμπάνα του συμπλέκτη) και βάζουμε ένα σέντσι (ας είναι και δίλεπτο… σημασία έχει να είναι χάλκινο προκειμένου να μη γίνει ζημιά στα γρανάζια) ανάμεσα στα γρανάζια (μικρό-μεγάλο) από την πλευρά του μοτέρ που κοιτάει μπροστά
Δημοσιευμένη  εικόνα
κι έτσι σταματάει να γυρίζει τρελά και ξεβιδώνουμε το παξιμάδι. Πριν βγάλουμε το γραναζάκι καλό είναι να κάνουμε την ίδια δουλειά με το κέρμα (από την άλλη πλευρά τώρα)
Δημοσιευμένη  εικόνα
προκειμένου να ξεβιδώσουμε και το παξιμάδι του συμπλέκτη, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο αφού προηγουμένως αφαιρέσουμε τη ροδέλα-καπάκι που κρατιέται με ελατήριο και το σκεπάζει
Δημοσιευμένη  εικόνα
Το εμβολάκι που μας έπεσε πριν ακουμπά πάνω σ' αυτή τη ροδέλα που με τη σειρά της "συμπιέζει το ελατήριο του συμπλέκτη και "χαλαρώνουν" οι δίσκοι.
Για να τη βγάλουμε τραβάμε το ελατήριο της με ένα μυτοτσίμπιδο λίγο προς τα πίσω (στη μεγάλη τρύπα). Έτσι έχουμε ξεβιδώσει τα δύο παξιμάδια και έχουμε βγάλει το γραναζάκι από το στρόφαλο και έχουμε πάρει το σετ του συμπλέκτη στο χέρι
Δημοσιευμένη  εικόνα
Το πως λύνεται αυτός θα το δείξω σε επόμενη φάση.
Όπως ακριβώς με το βολάν έτσι κι εδώ για να απελευθερωθεί το σετ του συμπλέκτη από τον πρωτεύωντα άξονα υπάρχει ο ειδικός εξολκέας συμπλέκτη αλλά εγώ (για μια άλλη φορά) του δίνω μία (προσεκτικά έτσι?) με ένα ζουμπά και φεύγει απ’ τη μέση.
ΠΡΟΣΟΧΗ Μ η ν τ ο κ ά ν ε τ ε α υ τ ό αν δεν έχετε λύσει όλα τα μπουλονάκια και τα καπάκια δεν έχουν χαλαρώσει κάπως έτσι
Δημοσιευμένη  εικόνα
καθώς δεν υπάρχει περιθώριο να μετακινηθεί ο άξονας και δεν θα κάνετε τίποτα (αν δεν κάνετε και ζημιά…)
Επίσης προοχή να μη χάσουμε τις κοπίλιες (σαν κι αυτή στο βολάν) όταν αφαιρέσουμε τα παξιμάδια και τις ροδέλες
Δημοσιευμένη  εικόνα
Αριστερά αυτή του στροφάλου και δεξιά του πρωτεύοντα άξονα (δίπλα σ'ενα κατσαβίδι για σύγκριση του μεγέθους).

Τώρα, έχουμε ξεβιδώσει το στρόφαλο, τον πρωτεύοντα άξονα και το πιατέλο (βάση) του πίσω ταμπούρου, οπότε τίποτα δεν μας εμποδίζει να αρχίσουμε να χτυπάμε με τη ματσόλα περιμετρικά μέχρι να χωρίσουν εντελώς τα δύο καπάκια. Στα μικρά μοτέρ υπάρχει ένας πείρος δίπλα στην τάπα πλήρωσης λαδιού του σασμάν που μπορεί να μας δυσκολέψει λιγάκι
Δημοσιευμένη  εικόνα
Στα μεγάλα δεν ξέρω αν υπάρχει το ίδιο. Υπομονή και περιμετρικά χτυπηματάκια ώσπου να δούμε να χωρίζουν σιγά-σιγά.

Αν δεν έχουμε ξεσφηνώσει τον συμπλέκτη από τον πρωτεύοντα άξονα χρειάζεται λίγη περισσότερη προσοχή (και υπομονή) καθώς η άλλη άκρη του είναι «φυτεμένη» σε ρουλεμάν στο δεξί καπάκι (με κόκκινο)
Δημοσιευμένη  εικόνα
και τραβώντας τα μπορεί να προβάλει αντίσταση και να μην βγαίνει. Λίγη προσπάθεια και υπομονή παραπάνω χρειάζεται και θα βγει.
Αν όμως έχουμε ξεσφηνώσει το συμπλέκτη από τον πρωτεύοντα, τότε χωρίζοντας τα καπάκια, ο πρωτεύοντας (το χριστουγεννιάτικο δέντρο που λεν τα αμερικανάκια) θα βγει στο δεξί καπάκι (κόκκινο)
Δημοσιευμένη  εικόνα
και τον αφαιρούμε με την ησυχία μας όπως και το στρόφαλο (πράσινο) που αν δεν έχει βγει μόνος του τον βοηθάμε λίγο με τη ματσόλα.
Στην περίπτωση αυτή υπάρχει η πιθανότητα να πέσει το γραναζάκι εκκίνησης (κόκκινο)
Δημοσιευμένη  εικόνα
καθώς το σπρώχνει το ελατήριο του. Δεν τρέχει τίποτα. Το μαζεύουμε και το καθαρίζουμε ρίχνοντας και μια βρισιά που πήγε κι έπεσε στο χώμα κι έγινε κ*λος...
ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ
Αυτό φίλε scrabble είχε κολλήσει και δε γυρνούσε η μανιβέλα (που είναι οι μανιβελιές? οέο?) το οποίο το κρατάει το μισό γρανάζι της μανιβέλας(πράσινο στην προηγούμενη φωτο) στη θέση του μέχρι να πατήσουμε τη μανιβέλα και τότε βγαίνει πιο έξω (αφού το σκουντάει το ελατήριο)
Δημοσιευμένη  εικόνα
και σκαλώνει στον πρωτεύοντα άξονα (χριστουγενιάτικο δέντρο)
Δημοσιευμένη  εικόνα
τον οποίον αναγκάζει να περιστραφεί και με τη σειρά του να περιστρέψει τον άξονα του στροφάλου μέσω του συμπλέκτη και να "ζωντανεψει" ο κηνιτήρας. Αυτό είναι κι ο λόγος που αν έχουμε πατημένο το συμπλέκτη η μανιβέλα πάει κάτω "νεκρή" καθώς δεν μεταδίδεται η περιστροφή στον στρόφαλο.ΚΛΕΙΝΕΙ Η ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ.

Μένει λοιπόν τώρα μόνο το γκρουπ των γραναζιών που βγαίνει κι αυτό με λίγο χτύπημα με τη ματσόλα προσέχοντας το δίχαλο του επιλογέα (κόκκινο βέλος)
http://i236.photobuc...spoholic/22.jpg
Αν έχουμε κάνει όλα τα παραπάνω έχουμε λύσει στα βασικά του σημεία το μοτέρ. Περισσότερο λύσιμο (γκρουπ των γραναζιών, επιλογέας, σετ συμπλέκτη κλπ.) αλλά και αλλαγή ρουλεμάν-τσιμουχών σε επόμενη φάση.

Δυστυχώς, στο συγκεκριμένο μοτεράκι, ενώ η νεκροψία δεν έδειχνε πολλά πράγματα, η νεκροτομή έδειξε ιδιαζόντως ειδεχθή χρήση από τον προηγούμενο χρήστη… Ενώ τα γρανάζια του είναι άψογα (ούτε τζόγος, ούτε τπτ) δυστυχώς στο θάλαμο του στροφάλου και ιδιαίτερα στην εισαγωγή έχει κάποιες νυχιές που με ανησυχούν καθώς και διάσπαρτα κομματάκια μέταλλου (αυτά που είχαν κάνει τα χτυπήματα στο πιστονάκι και την κυλινδροκεφαλή.

Τώρα που είπα πιστονάκι... αυτό βγαίνει με τη βοήθεια μυτοτσίμπιδου αφού αφαιρέσουμε το "πενσάκι" (κόκκινο) που κρατάει τον πείρο (πράσινο) τον οποίο βγάζουμε κτυπόντας τον ευγενικά από τη μία άκρη...
http://i236.photobuc...spoholic/31.jpg

Ελπίζω τώρα τα παραπάνω με την προσθήκη των φωτο να είναι πιο ευκολονόητα.
Για οποιαδήποτε απορία... εδώ είμαι... ;-)
  • raftopoua likes this

#2 Sotiris.C

Sotiris.C

    Member

  • Members
  • 4.290 Δημοσιεύσεις:

Καταχωρήθηκε 22 Αύγουστος 2008 - 13:04 μμ

Αυτό το manual θα σας βοηθήσει πολύ :ok: http://rapidshare.co...aratur.pdf.html

#3 Sotiris.C

Sotiris.C

    Member

  • Members
  • 4.290 Δημοσιεύσεις:

Καταχωρήθηκε 07 Σεπτέμβριος 2008 - 21:36 μμ

Δημοσιευμένη  εικόνα Νικόλας ο μάστορας!
  • vespagonistis likes this